Welcome to my Weblog

A Childlike Story of Me

Wednesday, March 21, 2007

Bila aku tak lagi jiwang

17/12/2007 Monday
12.07pm

memang dah lama aku tak menulis kat cni.seingat aku las time aku tulis b4 my final exam.bukan pe,its time constraint…walupun sbnonye ak nih bukan la sibuk mane pun..dis time ak malas nak tulis ngan ayat bunga2 n jiwang2 mcm post2 ak yg sblum nih.sebabnya bukan senang aku nak susun ayat tuh,each post mesti lebih krg 2 jam dperlukan..nway,inilah ruangnya tuk ak mengasah bakat mnulis yg mulanya mcm blkg parang tumpul.harap2 ak mampu jd pnulis satu hr nti.

hols dtg lagi… n aku kat rumah tak buat satu ape pn.setiap hari yang aku tau makan ngan tido jer,hmm satu lagi tgok tv.tak produktif lgsung.badan nih da macam lembu dah,asyik ngunyah jer….seb bek aku makan nasik bukan rumput.mmg dlm kepala ada mcm2 plan nk travel g klate,ganu n pahang.kirenya mmg dah terbyg-byg pantai2 yg cantik2 kt 3 ngri nih.mula2 everytin fine,ayah aku pn da dpt cuti 2 mgu, tp aleh2 cuti dibekukan plak.nih yg aku xpueh hati…mmg habeh segala maki hamun kuar dari mulut aku.ayah aku baru je mghabiskan sehari dr cutinya,tetiba plak dpt kol dr ibu pjbat polis.."En Ab. Mutalib,untuk pengetahuan encik,cuti encik telah dibekukan berkuatkuasa hari nih.encik dikehendaki bertugas semula esok"..ayah aku dgn trkejutnya bertanya balik,kenapa?…"oh,ini arahan pihak atasan,kes hindraf..sekatan jalan raya akan dilakukan di seluruh negara",jawab kerani tersebut. cis!! aku menumbuk lantai.ni yg payah jadi anak polis.lalu terkurung lah aku di dalam penjara konkrit di hutan sg. petani ini..

Aku bukan marah atau maki2 dkt ayah aku sebab dia polis.aku faham tugas ayah aku sbg polis dan ak mmg respect dgn kerjaya polis sebab aku tahu ayah aku mempertaruhkan nyawanya utk mnjaga keamanan dan kedamaian negara ini.aku tahu ayah aku mendukung undang2 dan disisinya tergalas amanah rakyat.sygnya ada segelintir pihak yg xpaham dan tak reti bahasa.dan disini ingin sekali lagi aku memaki golongan yang biadap ini,’pergi mampuslah hindraf’.kalau anda tidak suka berada di negara ini,mengapa tidak saja anda pulang ke negara asal nenek moyang anda.diamilah di mana2 di negeri2 miskin andra pradesh,tamil nadu ataupun uttar pradesh.dan pastinya anda akan bahagia hidup dlm kemiskinan.pastinya tiada pembersihan kaum dan sudah tentu nasib anda semua akan terbela,anda tidak akan ditindas,anda tidak akan ketinggalan seperti mana yg anda alami di negara msia yg sering menyusahkan anda.

Rasanya mmg aku cukup emosi.sudahlah,nti aku plak yg kna tangkap dgan polis.aku bukan perkauman,tp kalau boleh mmg aku nak ajar penjenayah2 yg bodoh sombong nih.tapi sapela aku,menjerit pun orang kat depan tak dengar,apatah lagi nak bercakap(sebab suara aku mmg pelan)…cuti pun dah tgl tak bpe hr lg dan tak lama lg hari raya aidiladha bkal mnjelma.aku rasa kita rakyat msia wajar mghayati makna tersirat disebalik ibadat korban.aku pun sbnarnya kurang faham atau lebih tepat semakin lupa dgn kpentingan ibadat korban nih walupun aku penah blajar time skolah dulu.huhu dah 2 taun ak tglkn smkay…ttba rinda la pulak. ape makna korban,terkorban,dikorbankan dan mengorbankan..rasa2nya jenuh jugak la aku nk pike jwpn nih..dahla,aku nk tido nih

p/s:selamat menyambut hari raya aidiladha…ana minx maaf bbnyak dr kgkwn sumer!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Powered by Blogger