Welcome to my Weblog

A Childlike Story of Me

Friday, August 31, 2007

Merdeka,oh Merdeka

Thursday 30/08/2007
8.45 pm

dalam masa beberapa jam sahaja lagi,genaplah usia 50 tahun kemerdekaan malaysia…dan aku… masih terkapai-kapai,termangu di sisi ceriteranya.pasti ianya berkecai dan plotnya berderai..mengundang seribu macam persoalan.,merdekakah aku insan kerdil ini?..ah runsing aku!..mengapa di kala malam indah persoalan ini tiba-tiba je menggaru hati?tolonglah…selama ini aku mengerti merdeka adalah sejarah.sejauh mana kita di hadapan atau maju sekalipun,sesekali kita harus menoleh ke arah sejarah silam,jatuh bangunnya bangsa serta perjuangan menuntut kemerdekaan adalah sejarah..ah mahalnya nostalgia itu…aku pasti akan lebih menghargai kemerdekaan jika aku berada pada era itu dan pasti akan lebih memahami pahit jerih yang dilalui jika aku bersama-sama memikulnya.tapi..aku adalah anak millenium,mana mungkin aku bisa memahaminya…dan inilah persoalan yang sedari tadi menggoyang ranting hati..sementelah kecil,aku memahami kemerdekaan dengan perarakan mega,persembahan budaya,konsert merdeka?,pertunjukan bunga api…seolah perisian itu hanya berambisi pada keriuhan dan kebisingan,sedangkan tujuan asal untuk mengutuhkan semangat setia dan cintakan negara…dan keyakinan aku adalah,itulah erti kemerdekaan,(keriuhan dan kebisingan)…maka,wajarkah aku digaru dengan persoalan ini??

Merdeka!!Merdeka!!Merdeka!!
Selamat menyambut kemerdekaan.Malaysia!!!!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Powered by Blogger